09/08/2022
Primer Pla d'Actuacions de Seguretat Viària 2022-2023
Estratègia de Seguretat Viària 2030

S'ha presentat oficialment l'Estratègia de Seguretat Viària 2030, el marc nacional de referència en la política de seguretat viària amb l'objectiu de reduir l'any 2030 la meitat de víctimes mortals i lesionats greus causades per accidents de trànsit.

Aquesta nova estratègia neix de l'experiència acumulada en l'últim decenni i de l'anàlisi de les polítiques europees i les més significatives directrius de diferents organismes internacionals. Cal destacar que Espanya és un dels països europeus i mundials amb les taxes més baixes de sinistralitat viària.

Per a l'elaboració de l'estratègia, els experts de la DGT han tingut en compte factors que provocaran en el futur pròxim grans transformacions en l'àmbit de la mobilitat segura. A partir d'aquesta anàlisi, l'Estratègia de Seguretat Viària 2030 neix amb la flexibilitat necessària per a adaptar-se als canvis que es produiran en l'àmbit de la mobilitat segura i eficient, gràcies a la seva articulació a través de successius plans biennals d'actuació.

Per a aconseguir l'objectiu marcat, reduir a la meitat el nombre de morts i ferits greus, l'estratègia compta amb nou àrees estratègiques i 62 línies d'actuació que s'aniran definint en els successius plans bianuals.

En funció de tot això, el primer Pla d'Actuacions de Seguretat Viària 2022-2023 aposta per l'educació, la formació i la informació perquè els usuaris de les vies estiguin formats i capacitats, juntament amb accions de vigilància i control de les normes de trànsit i amb millores en vehicles i infraestructures.

Algunes de les accions recollides en aquest pla biennal són:

 ·        Començar a impartir de manera gradual l'educació en mobilitat segura i sostenible.

 ·        Un nou títol en la Formació Professional del curs 2022-2023, Tècnic Superior en Mobilitat Segura i Sostenible.

 ·        Cursos de Conducció Segura i Eficient per a motos i turismes.

 ·        Cursos per a treballadors amb moto bonificats per la FUNDAE.

 ·        Nou permís de conduir B-1 a partir dels 16 anys.

 ·        Promoció de l’airbag mitjançant l'obligació del seu ús en les proves de circulació per a obtenir el permís A de conducció de motos.

 ·        Renovació de permisos. Revisió i actualització dels terminis de renovació dels permisos de conduir d'acord amb el que es preveu en la Directiva Europea de Permisos de Conduir, ampliant-ho per als joves i reduint-ho per als majors.

 ·        Actualització del Protocol d'exploració mèdic-psicològica en Centres de Reconeixement de Conductors.

 ·        Major regulació dels vehicles de mobilitat personal en coordinació amb els ajuntaments per a establir paràmetres com l'edat mínima, l'ús del casc o l'equipament o l'assegurança obligatòria.

 ·        Potenciar el vehicle connectat. Durant aquests dos anys s'implantaran els casos d'ús de geolocalització dels vehicles d'auxili, el nou senyal V-16, les obres, les proves esportives i els transports especials.

 ·        Nou Reglament de Vehicles Històrics amb l'objectiu de preservar el patrimoni històric i potenciar el seu coneixement .

 ·        Aprovació d'un nou catàleg de senyals verticals i horitzontals, així com la col·laboració per a la promoció de solucions de disseny segur de la infraestructura.