S'ha presentat oficialment l'Estratègia de Seguretat Viària 2030, el marc nacional de referència en la política de seguretat viària amb l'objectiu de reduir l'any 2030 la meitat de víctimes mortals i lesionats greus causades per accidents de trànsit.
Aquesta nova estratègia neix de l'experiència acumulada en l'últim decenni i de l'anàlisi de les polítiques europees i les més significatives directrius de diferents organismes internacionals. Cal destacar que Espanya és un dels països europeus i mundials amb les taxes més baixes de sinistralitat viària.
Per a l'elaboració de l'estratègia, els experts de la DGT han tingut en compte factors que provocaran en el futur pròxim grans transformacions en l'àmbit de la mobilitat segura. A partir d'aquesta anàlisi, l'Estratègia de Seguretat Viària 2030 neix amb la flexibilitat necessària per a adaptar-se als canvis que es produiran en l'àmbit de la mobilitat segura i eficient, gràcies a la seva articulació a través de successius plans biennals d'actuació.
Per a aconseguir l'objectiu marcat, reduir a la meitat el nombre de morts i ferits greus, l'estratègia compta amb nou àrees estratègiques i 62 línies d'actuació que s'aniran definint en els successius plans bianuals.
En funció de tot això, el primer Pla d'Actuacions de Seguretat Viària 2022-2023 aposta per l'educació, la formació i la informació perquè els usuaris de les vies estiguin formats i capacitats, juntament amb accions de vigilància i control de les normes de trànsit i amb millores en vehicles i infraestructures.
Algunes de les accions recollides en aquest pla biennal són:
· Començar a impartir de manera gradual l'educació en mobilitat segura i sostenible.
· Un nou títol en la Formació Professional del curs 2022-2023, Tècnic Superior en Mobilitat Segura i Sostenible.
· Cursos de Conducció Segura i Eficient per a motos i turismes.
· Cursos per a treballadors amb moto bonificats per la FUNDAE.
· Nou permís de conduir B-1 a partir dels 16 anys.
· Promoció de l’airbag mitjançant l'obligació del seu ús en les proves de circulació per a obtenir el permís A de conducció de motos.
· Renovació de permisos. Revisió i actualització dels terminis de renovació dels permisos de conduir d'acord amb el que es preveu en la Directiva Europea de Permisos de Conduir, ampliant-ho per als joves i reduint-ho per als majors.
· Actualització del Protocol d'exploració mèdic-psicològica en Centres de Reconeixement de Conductors.
· Major regulació dels vehicles de mobilitat personal en coordinació amb els ajuntaments per a establir paràmetres com l'edat mínima, l'ús del casc o l'equipament o l'assegurança obligatòria.
· Potenciar el vehicle connectat. Durant aquests dos anys s'implantaran els casos d'ús de geolocalització dels vehicles d'auxili, el nou senyal V-16, les obres, les proves esportives i els transports especials.
· Nou Reglament de Vehicles Històrics amb l'objectiu de preservar el patrimoni històric i potenciar el seu coneixement .
· Aprovació d'un nou catàleg de senyals verticals i horitzontals, així com la col·laboració per a la promoció de solucions de disseny segur de la infraestructura.