09/05/2023
Ben posicionats en l'ús del casc i cinturó, però amb marge de millora en velocitat, alcohol i distraccions
Resultats del Projecte Baseline de seguretat viària a Europa

Recentment, s’han presentat a la societat civil, associacions, administracions i experts en mobilitat, els resultats del Projecte Baseline. Es tracta d'un programa de seguretat viària en el qual han participat 18 països i amb el qual es pretén realitzar un adequat seguiment dels progressos d’aquesta seguretat dels països membres a través de 8 indicadors clau de rendiment relacionats amb el comportament de les persones, vehicles, infraestructura i atenció post accident.

Espanya, comparativament parlant, obté un resultat mitjà-alt en els indicadors de cinturó, casc i, en alguns casos, el de velocitat. En canvi, els de velocitat en carretera convencional, alcohol i distracció indiquen que és necessari treballar més per millorar-los.

Velocitat

En el cas espanyol, el nivell de compliment del límit de velocitat establert varia en funció del tipus de via. Mentre que en autovia el 63% dels turismes circulen a la velocitat permesa (valor alt en comparació d'altres països), en les autopistes aquest percentatge baixa al 51%. En el cas de les carreteres convencionals, el compliment del límit de velocitat establert és del 43%, un nivell baix, similar al que registra Bèlgica (46%). 

En vies urbanes amb límit de 50km/h, el nivell de compliment de la velocitat per part de turismes és d'un 65%, el tercer valor més alt dels 13 països amb els quals compartim límit. 

En el cas del conductor i l'acompanyant davanter, el nivell global d'ús del cinturó és del 96%, un valor que se situa en el rang mitjà-alt dels països observats.

L'ús del casc per part de motoristes oscil·la entre el 99% en vies urbanes i el 100% en vies interurbanes. I en el cas dels usuaris de bicicletes, el seu ús és menor, el 90% en carreteres convencionals, sent el valor més alt de tots els països. En vies urbanes, en canvi, el seu ús és del 33% dels ciclistes observats, un valor que pot considerar-se intermedi. 

Tot i que no estava inclòs en el projecte Baseline, també s'ha mesurat l'ús del casc en ciutat entre usuaris de vehicles de mobilitat personal. El valor obtingut és del 39%.

Distraccions 

El percentatge de conductors que no utilitzaven dispositius mòbils mentre conduïen oscil·la entre un 88% en ciutat i un 95% en autopista. En comparació amb altres països, són valors baixos, encara que s’ha de tenir en compte que hi ha hagut diferències metodològiques. A Espanya, no es va imposar la condició que el dispositiu hagués d'estar necessàriament subjecte amb la mà, cosa que si van fer altres països. 

Consum d'Alcohol 

El percentatge de conductors que van donar negatiu a les proves d'alcohol realitzades pels agents de trànsit va variar entre un 96% en autopista i autovia i un 98% en ciutat. El valor més baix de negatius, un 88%, es va observar en les nits de caps de setmana, el segon valor més baix entre tots els països amb dades.