09/01/2023
El Govern aprova el Projecte de Llei de Mobilitat Sostenible
S'inicia la tramitació parlamentària per a la seva aprovació i entrada en vigor al llarg de l'any

El Consell de Ministres ha donat el vistiplau al projecte de Llei de Mobilitat Sostenible que serà remès a les Corts per a la seva tramitació i aprovació en 2023, complint així amb un dels objectius del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR) acordat amb la Comissió Europea. I és que, després del vistiplau en segona lectura, el text inicia la tramitació parlamentària per a la seva aprovació i entrada en vigor al llarg del nou any, la qual cosa permetrà disposar d'una eina fonamental per a promoure la descarbonització i digitalització del transport, contribuint a lluita contra el canvi climàtic i la reducció de les emissions de gasos d'efecte d'hivernacle.

La nova norma regularà solucions innovadores com el transport a la demanda, els cotxes compartits, l'ús temporal de vehicles o la regulació bàsica del vehicle autònom, i fomentarà la digitalització i la promoció de dades obertes tant d'administracions, com de gestors d'infraestructura, operadors públics i privats. Aquesta digitalització i la compartició de dades ajudarà, entre altres coses, a obrir noves oportunitats de negocis i a millorar la presa de decisions de tots els actors del sistema de mobilitat.

Així, la futura llei constituirà el marc normatiu que permetrà a les polítiques públiques de transport i mobilitat de les diferents administracions respondre millor a les necessitats dels ciutadans i als reptes del segle XXI: la sostenibilitat, la digitalització i la cohesió social i territorial.

Els pilars de la llei

El projecte de Llei, el text final de la qual s'ha redactat tenint en compte les 203 al·legacions presentades durant el tràmit d’audiència i informació pública, estableix un nou marc regulador per al transport i la mobilitat al nostre país, sustentant-se en diferents pilars.

El primer com un dret social, ja que per primera vegada, la llei reconeixerà la mobilitat com un dret de tota la ciutadania i un element de cohesió social que contribueix a la consecució de l'estat del benestar. 

Amb aquesta llei es busca donar una nova visió a les ciutats que prioritzi la mobilitat activa (caminar, anar amb bici) per ser l'opció més saludable i exempta d'emissions, i al transport públic col·lectiu de manera que sigui una solució accessible i assequible per a totes les persones. 

També es busca reforçar el paper de les zones de baixes emissions que es regulen en la Llei de Canvi Climàtic i Transició Energètica. 

L'Avantprojecte de Llei aposta per millorar la qualitat de les decisions d'inversió i despesa en transport i mobilitat, així com per incloure noves eines que permetin una major participació pública i transparència en el procés. 

Altres novetats introduïdes per la nova Llei són la creació del Sistema Nacional de Mobilitat Sostenible, la creació de plans de mobilitat laboral i la promoció de camins i entorns escolars segurs, saludables i sostenibles, que permetin a nens i nenes anar al col·legi de manera activa i autònoma.