12/04/2022
El trànsit a les ciutats europees, els seus nivells de soroll i els seus efectes sobre la salut
Uns 60 milions de persones adultes estan sotmeses a nivells de soroll generat per vehicles perjudicials per a la salut

Un estudi dut a terme per l'Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal) ha avaluat els nivells de soroll procedents del trànsit rodat en 749 ciutats europees i el seu impacte en la salut.

Els resultats mostren que prop de 60 milions de persones adultes estan sotmeses a nivells de soroll generat per vehicles perjudicials per a la salut.

Per a elaborar aquest estudi es van utilitzar els mapes de soroll elaborats pels països i les ciutats en virtut de la legislació europea vigent (la Directiva sobre el soroll ambiental) o disponibles en fonts locals (com els ajuntaments i les institucions de recerca).

Els resultats de l’estudi indiquen que més d'un 48% dels 123 milions de persones adultes (20 anys o més) incloses en l'estudi suporten nivells de soroll superiors als recomanats per l'OMS. Cal recordar que l'OMS recomana que el nivell de soroll mitjà registrat al llarg de 24 h no sobrepassi els 53 decibels (el que és equivalent a 53 db Lden). Pel que fa a les capitals de país, el percentatge de població exposada a nivells superiors al recomanat oscil·la entre el 29,8% de Berlín i el 86,5% de Viena, passant pel 43,8% de Madrid o el 83,4% de Barcelona.

Sobre la base d'estudis previs que van establir associacions entre soroll i mortalitat per cardiopatia isquèmica, l'equip de recerca va estimar que complir amb les recomanacions de l'OMS permetria evitar més de 3.600 morts cada any.

Així mateix, es va estimar que més d'11 milions de persones adultes estarien patint un elevat nivell de molèsties a conseqüència del soroll del trànsit. S'entén per molèsties el resultat de la pertorbació repetida de les activitats quotidianes, com comunicar-se, llegir, treballar o dormir.