01/03/2023
Augmenta el nombre de víctimes en les carreteres europees
Al voltant de 20.600 persones van perdre la vida en accidents de trànsit l'any passat

La Comissió Europea ha publicat les xifres preliminars de víctimes mortals en carretera al 2022. Al voltant de 20.600 persones van perdre la vida en accidents de trànsit l'any passat, la qual cosa suposa un augment del 3% respecte a 2021 en recuperar-se els nivells de trànsit després de la pandèmia. Aquesta xifra representa, no obstant això, 2.000 víctimes mortals menys (-10%) en comparació amb l'any 2019, anterior a la pandèmia. 

Tendències contrastades en els estats membres

Els avanços han estat molt desiguals entre els estats membres. Els majors descensos, de més del 30%, es van registrar a Lituània i Polònia, i Dinamarca també va registrar una caiguda del 23%. Per contra, en els últims tres anys, el nombre de morts en carretera en països com Irlanda, Espanya, França, Itàlia, Països Baixos i Suècia s'ha mantingut bastant estable o ha augmentat. 

La classificació general de les taxes de mortalitat dels països no ha canviat significativament des d'abans de la pandèmia, amb les carreteres més segures a Suècia (21 morts per milió d'habitants) i Dinamarca (26/milió), mentre que Romania (86/milió) i Bulgària (78/milió) van registrar les taxes més altes en el 2022. La mitjana de la UE va ser de 46 morts en carretera per milió d'habitants.

Grup més afectat

Encara que l'augment de la proporció de la bicicleta en la mobilitat en molts estats membres és molt positiu, la tendència en el nombre de ciclistes morts en les carreteres de la UE és un seriós motiu de preocupació. Es tracta de l'únic grup d'usuaris de la carretera que no ha registrat un descens significatiu de víctimes mortals en l'última dècada, la qual cosa es deu sobretot a la persistent falta d'infraestructures ben equipades. L’any 2022, per exemple, les xifres preliminars de França mostren un augment del 30% en les morts de ciclistes en comparació amb 2019. 

Antecedents

El 2018, la UE es va fixar un objectiu de reducció del 50% de les morts en carretera -i, per primera vegada, també de les lesions greus- per a 2030. Això es va establir al Pla d'Acció Estratègic de Seguretat Viària de la Comissió i el marc polític de seguretat viària de la UE 2021-2030, que també estableixen plans de seguretat viària amb l'objectiu d'aconseguir zero morts en carretera per a 2050 ('Visió Zero').

La UE està a l'avantguarda de la Segona Dècada d'Acció per a la Seguretat Viària, proclamada per l'ONU per a 2021-2030 a l'agost de 2020.

En les setmanes vinents, la Comissió presentarà un paquet de propostes que aborden la seguretat viària des de diversos angles perquè les carreteres europees siguin encara més segures.