03/11/2022
La Comissió Europea fa balanç de la sinistralitat viària de les seves carreteres
Publicades les xifres finals sobre víctimes mortals en carreteres europees durant el 2021

Aquestes xifres mostren que unes 19.900 persones van morir a les carreteres de la UE l'any passat, un augment del 6% en relació amb 2020.

El panorama dels últims dos anys s'ha vist fortament influenciat pels nivells de trànsit en cada país, que van ser considerablement més baixos durant la pandèmia. Per a alguns estats membres, l'augment de les morts en carretera després del confinament és tan significatiu que requereix una anàlisi més profunda i una acció urgent.

A tota la UE, va haver-hi 45 morts en carretera per milió d'habitants en 2021. La taxa de mortalitat varia de 20/milió a Suècia i 22/milió a Dinamarca a 81/milió a Bulgària i 92/milió a Romania.

Estimacions per a 2022

Les xifres preliminars dels set primers mesos de 2022 indiquen que el nombre de víctimes mortals en carretera ha augmentat de nou, en més d'un 10% de mitjana, en comparació amb 2021. Alguns estats membres han experimentat augments significativament majors. L'estimació de víctimes mortals en carretera en tota la UE l’any 2022 fins avui encara està per sota de la de l'any anterior a la pandèmia de 2019, encara que les fluctuacions mensuals dificulten una predicció precisa per a tot l'any. El ritme actual de canvi és insuficient per a complir l'objectiu de la UE de reduir a la meitat el nombre de víctimes mortals per a 2030.

A aquest efecte, la Comissió està treballant en estreta col·laboració amb els estats membres per a garantir que implementin un enfocament holístic de sistema segur, àmpliament acceptat com el millor mitjà per a abordar la seguretat viària, com a part de les seves estratègies nacionals de seguretat viària per a la dècada fins a 2030.

La Comissió també ha publicat una sèrie d'informes com a part del seu Observatori Europeu de Seguretat Viària, que proporciona dades i anàlisis detallades sobre una varietat de temes de seguretat viària, com a nens, persones grans, conductors novells, ciclistes, conducció sota els efectes de l'alcohol, dispositius de mobilitat personal, conducció i distraccions, i ús del cinturó de seguretat.