14/07/2022
La influència del soroll de trànsit en el desenvolupament cognitiu dels nens i nenes
Resultats d'un estudi realitzat a 38 centres escolars de Barcelona

El soroll procedent del trànsit rodat és un problema estès a les ciutats i les evidències sobre les seves conseqüències en la salut de nens i nenes encara són escasses. Ara, un estudi realitzat a 38 centres escolars de Barcelona ha suggerit que el soroll del trànsit a les escoles té un efecte perjudicial sobre el desenvolupament de la memòria de treball i la capacitat d'atenció de l'alumnat de primària.

Els resultats d'aquesta investigació liderada per l'Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal), centre impulsat per la Fundació ”la Caixa”, s'han donat a conèixer a la revista PLoS Medicine.

L'estudi, emmarcat en el projecte BREATHE, va comptar amb la participació de 2.680 nens i nenes entre set i deu anys. Amb l'objectiu d'avaluar el possible impacte del soroll del trànsit sobre el desenvolupament cognitiu, l'equip científic es va centrar en dues habilitats que es desenvolupen amb rapidesa en la preadolescència i que són essencials per a l'aprenentatge i el rendiment escolar: la capacitat d'atenció i la memòria de treball.

Els resultats mostren que, transcorregut l'any d'estudi, la progressió de la memòria de treball, de la memòria de treball complexa i de la capacitat d'atenció va ser més lenta en alumnes que assistien a escoles amb més soroll de trànsit. Per exemple, un increment de 5 dB als nivells de soroll exterior es va traduir en un desenvolupament de la memòria de treball un 11,4% més lent que la mitjana i en un desenvolupament de la memòria de treball complexa un 23,5% inferior a la mitjana. Així mateix, una exposició a 5 dB addicionals de soroll del trànsit exterior es va traduir en un desenvolupament de la capacitat d’atenció un 4,8% més lent que la mitjana.

En l'anàlisi del soroll exterior, tant un nivell mitjà més alt de soroll com una fluctuació més gran en els nivells de soroll a l'escola es van associar amb una pitjor evolució en els resultats de l’alumnat en totes les proves.

A l'interior de les aules, una fluctuació més gran en els nivells de soroll també es va associar a una evolució més lenta al llarg d'un any en tots els tests cognitius. En canvi, els nens i nenes exposats a nivells mitjans de soroll més grans a classe durant l'any només van tenir pitjors resultats que l'alumnat en aules més silencioses en la prova de la capacitat d'atenció, però no en els tests de memòria de treball.

Aquest estudi amplia l'evidència en relació amb els efectes del transport sobre el desenvolupament cognitiu infantil, que fins ara s'havia observat per a escoles exposades a soroll d'avions i també per a escoles exposades a contaminació atmosfèrica procedent del trànsit rodat. L'equip científic subratlla la necessitat de fer nous estudis sobre el soroll de trànsit rodat a altres poblacions per determinar si aquests primers resultats són extrapolables a altres ciutats i contextos.