21/04/2021
Les zones 30 entren en vigor
Al maig entrarà en vigor la limitació de velocitat a 30 quilòmetres/hora a les ciutats espanyoles

Encara que algunes ciutats ja tenien implementada les ‘zones 30’, amb la propera entrada en vigor de la modificació del Reglament General de Circulació, la seva implantació tindrà caràcter obligatori per a la totalitat de les ciutats.

Aquest canvi legal afectarà únicament les vies d'un carril per sentit que, encara que són la majoria (el 80%), no suporten més del 20% del trànsit. En canvi, pel que fa a les vies amb més d'un carril per sentit, la limitació continuarà sent de 50 quilòmetres/hora, i de 20 quilòmetres/hora en les vies que disposin de plataforma única de vorera i calçada.

El seu objectiu prioritari és reduir la sinistralitat als carrers dels vianants. Segons un estudi de l'Organització Mundial de la Salut, el risc de morir a conseqüència d'un atropellament es redueix com a mínim cinc vegades si la velocitat del vehicle que impacta és de 30 quilòmetres/hora en lloc de 50.

Aquesta mesura ja està sent aplicada en la meitat de les capitals de província d'Espanya, destacant especialment la ciutat de Pontevedra, que ha vist pràcticament eliminada la mortalitat entre els seus vianants, amb una reducció dels límits que oscil·la entre els 10 i 30 quilòmetres/hora.

I en el mateix sentit es poden destacar iniciatives similars de grans ciutats com París, Brussel·les, Milà, Roma, Estocolm, Copenhaguen o Viena.

Segons Fesvial, a les 'zones 30' s'aconsegueix un trànsit més calmat, que a part de millorar la seguretat, dóna lloc a un entorn més agradable, recuperant-se una gran part de la vida de barri amb més vianants transitant pels carrers i beneficiant el comerç. S'ha descobert fins i tot que l'efecte sobre el «trànsit calmat» és de tal importància, que als carrers pròxims a les' zones 30' la velocitat es disminueix al voltant d'un 10%.