07/12/2022
Les zones restringides al trànsit a les ciutats europees augmenten un 40% en tres anys
Han passat de 228 l'any 2019 a 320 al 2022

Moltes ciutats espanyoles i europees s'enfronten als problemes de contaminació i qualitat de l'aire que provoca el trànsit de vehicles, responsable del 23% de les emissions de gasos d'efecte d'hivernacle. La nova llei de Canvi Climàtic i Transició Energètica exigeix als municipis de més de 50.000 habitants tenir Zones de Baixes Emissions (ZBE) implantades abans de 2023. Les ZBE són només una de les diferents solucions per a la Regulació d'Accés de Vehicles Urbans o UVAR (per les seves sigles en anglès).

EIT Urban Mobility, una iniciativa de l'Institut Europeu d'Innovació i Tecnologia (EIT), un organisme de la Unió Europea ha publicat l'estudi sobre les UVAR “Regulació d'accés de vehicles urbans: del disseny a l'aplicació” que analitza els casos de ciutats com Londres, Milà i Barcelona. L'informe, que ha estat desenvolupat en col·laboració amb Abertis Mobility Services (AMS), destaca el paper que tenen els UVARs per a reduir la contaminació atmosfèrica i millorar la qualitat de l'aire, disminuir la congestió i millorar la seguretat viària. L'informe també demostra la necessitat d'orientació en l'àmbit nacional i de la UE per a mostrar les millors pràctiques amb la finalitat de complir els objectius de zero emissions per a 2050.

L'informe pretén contextualitzar el creixent número d’UVARs a Europa a mesura que la preocupació pel clima i el medi ambient adquireix major importància per als habitants de les ciutats. Així, les zones amb restriccions al trànsit de vehicles a les ciutats europees han augmentat un 40% en els últims tres anys, passant de 228 l'any 2019 a 320 al 2022.

A més de reduir la contaminació atmosfèrica i la congestió, les zones de restricció de trànsit augmenten l'atractiu de les ciutats i milloren l'habitabilitat en les zones urbanes mitjançant la gestió de l'espai públic.