09/05/2023
Més de 600 activitats aquest 2023 per a la millora de la seguretat viària a Catalunya
Presentació de la Comissió Catalana de Trànsit i Seguretat Viària (CCTSV)

La Comissió Catalana de Trànsit i Seguretat Viària (CCTSV) ha presentat el Programa d’Activitats per a la millora de la seguretat viària a Catalunya previst per aquest 2023. El programa és una concreció del Pla de Seguretat Viària (PSV) 2021-2023 i té programades 620 activitats.

El PSV 2021-2023, que té com a objectiu principal la reducció del 15% de les víctimes mortals per sinistres viaris i del 12% de les víctimes ferides greus, s’emmarca en el desplegament del Pacte Nacional per a la Mobilitat Segura i Sostenible 2021-2030, un pla estratègic que aborda per primera vegada i de manera transversal la mobilitat segura, sostenible, saludable i intel·ligent, a més de la seguretat viària.

El Programa d’Activitats 2023 recull totes les accions dels diferents departaments de la Generalitat i les realitzades per altres administracions públiques, així com les de membres de la CCTSV que pertanyen a la societat civil. Les activitats estan distribuïdes en els 6 eixos estratègics del Pla, com poden ser, la necessitat de repensar l’espai públic; adaptar les polítiques de seguretat viària a les noves característiques de l’accidentalitat; crear estratègies sensibilitzadores i educatives per involucrar tota la societat; desenvolupar espais de cooperació entre els diferents sectors implicats en la mobilitat intel·ligent; establir els objectius estratègics per a les infraestructures respecte als nous sistemes de mobilitat; o desenvolupar l’estructura necessària per a la gestió del canvi.

Accions previstes

En l’eix sobre el replantejament de l’espai públic cap a una mobilitat més segura i sostenible, hi ha diferents activitats previstes per facilitar el canvi modal cap a mitjans de transports més sostenibles i fomentar la intermodalitat entre diferents modes de transport. Hi ha iniciatives per reduir la contaminació atmosfèrica i acústica i per promoure una planificació urbana i adaptació de les infraestructures a un model de ciutat més verd i sa. A més, també hi ha activitats que tenen en compte les noves tendències en la mobilitat urbana, els vehicles de mobilitat personal i els vehicles compartits.

En el marc de l’eix d’adaptar les polítiques de seguretat viària a les noves característiques de l’accidentalitat, hi ha estratègies per combatre la dispersió dels accidents i l’estancament en la davallada de la sinistralitat; mesures de prevenció dels atropellaments de vianants; la promoció de l’ús de la bicicleta sense que això comporti un augment de l’accidentalitat d’aquest col·lectiu; la millora de la seguretat viària dels motoristes; i l’anàlisi dels efectes de l’envelliment de la població en la mobilitat i seguretat viària.

Pel que fa a la creació d’estratègies sensibilitzadores i educatives per involucrar tota la societat, es preveu incidir més eficientment en una responsabilitat compartida en la mobilitat; adoptar una estratègia formativa per als infants i joves a l’actual i futur model de mobilitat; dur a terme un aprenentatge en mobilitat segura, sostenible i saludable al llarg del cicle vital; formar als conductors i conductores adaptant-se als nous reptes de la mobilitat; establir mesures preventives i de control davant les conductes infractores i reincidents; i incrementar les accions per a la millora de la seguretat laboral viària.

En relació amb desenvolupar espais de cooperació entre els diferents sectors implicats en la mobilitat intel·ligent, hi ha activitats previstes que consideren la millora de l'eficiència energètica dels vehicles de motor i l’electrificació de la mobilitat; sistemes de transport intel·ligents i noves tecnologies per a la millora de la gestió i de la informació del trànsit; i la gestió del període de transició fins a assolir una mobilitat totalment automatitzada.

Respecte a establir els objectius estratègics per a les infraestructures envers els nous sistemes de mobilitat, hi ha activitats que afavoreixen l’adaptació de la xarxa viària als sistemes intel·ligents de transport i l’avenç cap a una mobilitat autònoma i connectada. A més, es consideren accions per a fer un disseny segur de les infraestructures, amb dedicació específica d’espais als col·lectius vulnerables.

Finalment, pel que fa a l’eix desenvolupar l’estructura necessària per a la gestió del canvi, es pretén repensar l’estructura que requereix abordar els nous reptes de mobilitat quant a polítiques públiques de mobilitat i seguretat viària; reforçar la coordinació i col·laboració amb les entitats supralocals i locals; proposar un marc jurídic per adaptar la mobilitat segura i sostenible al canvi cultural i de paradigma; planificar les estratègies de la mobilitat segura i sostenible; i també un seguit d’accions previstes per a l’atenció a les víctimes d’accidents de trànsit.