03/10/2022
Radiografia dels usuaris de patinet a Barcelona
“2n Baròmetre de la mobilitat en VMP a Barcelona i als seus accessos”

El RACC ha presentat el seu “2n Baròmetre de la mobilitat en VMP a Barcelona i als seus accessos”, un estudi que analitza els hàbits i l’opinió de les persones que es desplacen en patinet i altres vehicles de mobilitat personal per la ciutat i també al voltant de la capital catalana. El RACC ha observat més de 4.500 VMP als carrils bici de dins de la ciutat i dels seus accessos i ha fet 800 enquestes a usuaris d’aquesta nova tipologia de vehicles.

EL PERFIL I HÀBITS DE L’USUARI DE VMP A BARCELONA 

• L’usuari de VMP és una persona jove: el 76% dels enquestats tenen entre 16 i 35 anys. Fonamentalment, aquests usuaris fan servir el patinet per anar a treballar i a estudiar (72%). 

• La majoria de les persones consultades (62%) afirmen que abans de desplaçar-se en VMP ja optaven per altres mitjans sostenibles (transport públic, a peu o en bicicleta). 

• Entre els principals motius per començar a fer servir el VMP per a desplaçar-se, destaquen la rapidesa entre els qui abans tenien una mobilitat sostenible (anaven a peu, en bicicleta o en transport públic), i l’estalvi econòmic per als que provenen del cotxe i la moto. 

• Els usuaris de patinet encara són novells: un 32% fa menys d’un any que el fa servir. Tot i això, les persones que tenen més d’un any d’experiència han augmentat respecte del 2021 i se situen en el 68%.

• Els usuaris de patinet de Barcelona i els seus accessos fan més de 2 viatges diaris amb aquest mode de transport (2,7 de mitjana). El 37% dels desplaçaments que es fan dins de la ciutat són per motius de mobilitat no obligatòria, és a dir, no són per feina ni estudis, sinó per lleure, gestions, compres, etc. En el cas dels usuaris metropolitans, l’ús del patinet és més elevat que a dins de Barcelona, ja que el 64% l’agafen més de 4 dies a la setmana (davant del 44% dins de la ciutat).

• Donades les seves característiques, els VMP s’utilitzen principalment per a desplaçaments de curta distància, sobretot dins de la ciutat, perquè l’enquesta conclou que el 73% dels desplaçaments són inferiors a 5 km i en el 35% dels casos tenen una durada de menys de 10 minuts. 

VALORACIÓ DE LA INFRAESTRUCTURA EXISTENT 

• La majoria dels usuaris de patinets declaren que no estan satisfets ni amb la xarxa de carrils bici disponible ni amb el seu disseny. 

• El 75% dels usuaris admeten que en alguna ocasió han circulat per la vorera amb el VMP en marxa, encara que la normativa ho prohibeix. Alhora, un 76% admet haver circulat per la calçada, tot i que tampoc està permès en aquells carrers de la xarxa bàsica. 

• El 57% dels VMP no creu que sigui segur compartir carril amb els autobusos en carrers on la velocitat màxima arriba als 30 km/h. 

SINISTRALITAT I NORMATIVA 

• El 32% dels enquestats admeten no conèixer la normativa de circulació, malgrat que la xifra millora respecte del 2021, quan més de la meitat (51%) mostrava desconeixement de les regles. Un 68% creu que pot circular per la vorera en alguns casos, encara que la normativa ho prohibeix. 

• Els mateixos usuaris es posen un 6,5 de nota quan avaluen la seva pròpia conducta cívica. A més, la meitat dels enquestats consideren que a la mobilitat general de Barcelona no hi ha civisme. 

• Els usuaris de patinet enquestats admeten comportaments de risc: el 59% reconeix que circula més de pressa del permès, una xifra que es triplica respecte del 2021 (19%). 

• El 59% de les persones que van en patinet manifesten sentir-se vulnerables quan circulen per Barcelona. 

• El 60% dels usuaris de VMP consideren que aquells que no tenen permís de conduir cotxe o moto haurien de fer una formació viària obligatòria per poder circular per la ciutat. 

• El 19% dels usuaris de VMP declaren haver estat multats algun cop mentre circulaven en patinet. La majoria dels qui han rebut sancions són homes: el 52% davant del 48% de les dones. 

Durant les observacions realitzades, es detecta que el 16% dels usuaris de VMP se salten el semàfor quan circulen pel carril bici de la calçada. El 17% tampoc no respecta el pas de vianants. El seu comportament millora quan circulen pels carrils bici de la vorera. 

També s’ha identificat un 29% d’usuaris que fa servir la vorera en lloc d’anar pel carril de la calçada quan comparteix espai amb altres vehicles. A més, el 19% circulen contra direcció. 

Gairebé cap dels VMP observats respecta el límit de velocitat quan el límit de velocitat és 10 km/h.